Bezmotorové lietanie je najlacnejšou a najjednoduchšou cestou k lietaniu a zároveň úžasným športom vo vynikajúcom kolektíve !

Ako to funguje?
S vetroňom je možné stráviť vo vzduchu množstvo hodín a preletieť niekoľko sto kilometrové vzdialenosti len vďaka teplým vzdušným prúdom, ktoré vznikajú nad teplými miestami na zemi a na oblohe sú spravidla označené kopovitými oblakmi rodu Cumulus, tzv. baránkami. Úlohou pilota vetroňa je prelietať takýmito prúdmi, pomocou nich sa udržať na oblohe a tak letieť po naplánovanej trati.

Ako sa to dá naučiť?
Plachtenie, rovnako ako všetky technické športy si vyžaduje pomerne rozsiahly základ teoretických znalostí z aerodynamiky, meteorológie, konštrukcie lietadiel a leteckých prístrojov, čo znie trochu desivo, avšak pre človeka so základnými technickými a fyzikálnymi vedomosťami pod vedením našich inštruktorov to nie je nič neprekonateľné. Na zvládnutie teoretickej časti leteckého výcviku je určených 40 hodín teoretickej prípravy rozdelenej do viacerých výučbových dní počas zimy na letisku v Bolerázi. Po absolvovaní teoretického školenia nasleduje krátky test a po jeho absolvovaní sa začína s praktickým leteckým výcvikom.

Kurz pilota vetroňov a jeho výcvik sa odvíja od osnovy, ktorú vydal Slovenský národný aeroklub (SNA). Pri výcviku žiak plní jednotlivé body osnovy. Až po bezpečnom zvládnutí úlohy, inštruktor pustí žiaka na nácvik nasledujúcej úlohy. Vo výcviku sa kladie veľký dôraz na bezpečnosť.

Úlohy sa plnia od jednoduchých úloh ako je zoznamovací let, oboznámenie sa s priestorom letiska a lietadlom, cez zložitejšie úlohy ako je priamočiary let a zatáčky až po lietanie v termike a na svahu. Samozrejmosťou je nácvik mimoriadnych situácií pod dohľadom inštruktora.

Ako rýchlo žiak napreduje, záleží na jeho šikovnosti. Niekto úlohu zvládne rýchlejšie, niekto na to potrebuje viac letov. Zo skúsenosti vieme, že rýchlejšie napredujú žiaci, ktorí lietajú intenzívne a na lietanie sa pripravujú i teoreticky. Vtedy nestrácajú získané návyky a požadované úlohy plnia veľmi rýchlo.

Čo ak prestane fúkať vietor ? Je to bezpečné ?

Väčšina ľudí má predstavu vetroňa spojenú s lietaním na vietor. A keď prestane fúkať, vetroň bezmocne padá k zemi. Táto predstava je úplne vzdialená od reality. Vetroň na vietor nelieta. Takže či vietor fúka alebo nie, nemá na letové schopnosti vetroňa vplyv. Samozrejme vietor náš let ovplyvňuje, ale zaobídeme sa aj bez neho.

Ako teda lieta vetroň? Zjednodušene lieta na teplý vzduch. Tento sa od slnka ohreje nad povrchom zeme a po dosiahnutí určitej teploty začne stúpať hore. Keď stúpa, berie so sebou všetko, čo sa v tomto prúde vyskytuje. Slamu z polí, vtáky a aj vetrone. Keď vetroň vystúpa dostatočne vysoko, môže sa vydať na cestu za ďalším stúpavým prúdom.

Existujú aj iné spôsoby, ako sa s vetroňom dá udržať vo vzduchu, napríklad využitím svahového prúdenia. Prevažná väčšina letov však prebieha s využitím stúpavých prúdov ako je popísané vyššie.

Termika

Ako ďaleko zaletí ? Súčasné vetrone dokážu z jedného kilometra výšky dokĺzať 30 až 40 kilometrov.

To žiadne iné lietadlo nedokáže. Takže keď „prestane fúkať vietor“, máme stále dosť času na to, aby sme situáciu vyriešili. Vždy je nablízku nejaké pole alebo lúka na ktorej sa dá pristáť. Zakaždým keď nastane dobré počasie, vzlietne do vzduchu množstvo vetroňov. Väčšinou sa vrátia na svoje domovské letisko. Pokiaľ niekoho počasie zradí, plánovaný let mu nevyjde, pristane niekde v poli a zavolá kamarátom do klubu, aby ho prišli vyzdvihnúť. Je to úplne bežná vec. Vetroň spolu rozoberú, naložia na príves a vrátia sa domov po ceste.

Pole

Čo sa týka bezpečnosti, vetroň je to najbezpečnejšie lietajúce zariadenie. Konštrukčne jednoduché, takže sa na ňom nemá veľmi čo pokaziť. Má pevné krídlo, takže na rozdiel od napr. paraglidu nie je hračka vo vetre. A keďže nemá motor, letí vždy.

 

Na akých lietadlách sa lieta výcvik v AK Bratislava ?

V našom aeroklube lietame na moderných laminátových vetroňoch.Výcvik sa lieta na dvojsedadlovom laminátovom vetroni Grob G103 nemeckej výroby. Žiaci ktorí už lietajú sólo lety, lietajú na jeho jednomiestnej variante Grob G102.

 om0411 Grob G103 (Twin Astir)

OM4275 Grob G102 (Astir)

Ako môžem svoj výcvik urýchliť ?

Aj v bezmotorovom lietaní platí staré známe učiť sa, učiť sa, učiť sa. To znamená nielen praktické lietanie, ale aj teoretickú prípravu. V príručke sú popísané jednotlivé úlohy, teoretický úvod ako aj  príklady a chyby, ktoré sa najčastejšie vyskytujú. Žiak, ktorý je pripravený a pravidelne lieta rýchlo postupuje. Každý dlhší výpadok z procesu výcviku znamená, že žiak si musí obnoviť predchádzajúce návyky a vedomosti. Miesto napredovania len opakuje už odlietané úlohy. Preto sa oplatí lietať čo najčastejšie.

 Snmka0232

Stal som sa pilotom. Čo ďalej ?

Náš klub umožňuje ďalej lietať a rozvíjať sa. Na pokračovací výcvik slúžia lietadlá typu G102 a ASW15. Pre výkonnostné lietanie a preteky sa používajú vetrone ASW15, ASW19 a ASW20. Na rozvoj športového lietania slúži i výkonná dvojsedadlovka Duo Discus s možnosťou lietania so skúsenými športovými pilotmi. Členmi nášho aeroklubu sú aj majstri SR so skúsenosťami z medzinárodných závodov.

 Silent4

Aké sú obmedzenia pre lietanie ?

Minimálna veková hranica je dosiahnutie 15 rokov pred prvým sólo letom. Pre tak mladých žiakov je vyžadovaný písomný súhlas zákonného zástupcu. Horná veková hranica je obmedzená len zdravotnou spôsobilosťou. Pre lietanie na vetroňoch sú zdravotné obmedzenia minimálne. Okuliare nie sú problém. Pokiaľ vlastníte vodičský preukaz, ste zdravotne schopní pilotovať vetroň.Lietanie je rovnako vhodné pre dievčatá ako pre chlapcov.

 DS1

Čo mi prinesie lietanie na vetroni ?

V prvom rade človek zažije úžasný pocit z lietania, pocit slobody a neopakovateľný pohľad zhora.

Ku klubovému lietaniu patrí aj život v aeroklube. Každý je súčasťou kolektívu rovnako zapálených ľudí.

A navyše pri lietaní a údržbe lietadiel v sebe objavíte schopnosti, o ktorých ste doteraz možno ani netušili.

Naopak - pokiaľ hľadáte vzrušenie, adrenalín, pocit nebezpečenstva a rýchlosti, lietanie na vetroňoch nie je pre vás to pravé.

Pri lietaní na vetroňoch prevláda kľud a pokoj. Človek sa snaží byť súčasťou prostredia v ktorom lieta spolu s vtákmi.

 

A na záver: Čo ma to bude stáť?

Poplatky za lietanie platné na rok 2018:

Teoretické školenie:       50 € (jednorazový poplatok)

Vetroň:                      21 €/h

Vlečné lietadlo:        120 €/h

Pre splnenie minimálnych náletov podľa osnovy SNA vychádza celková čiastka výcviku na 950 €.

V priemere zvláda žiak výcvik v sume 1400 až 2000€.

Osnova AK-PL Výcviková príručka – vetrone je dostupná na stránke www.sna.sk

 

JSN Epic template designed by JoomlaShine.com